Barnets personlige udvikling

Jeg kan!

Jeg kan!

Barnets personlige udvikling grundlægges i de tidligste år, og det er derfor af stor betydning, at vi får tilrettelagt et miljø, hvor det enkelte barn bliver set, som det unikke menneske det er.

Tema: Barnets alsidige personlige udvikling.

Læringsmål:

  • lære sig selv at kende både fysisk og psykisk.
  • have stimuleret sin nysgerrighed
  • have mulighed for at opleve livsglæde og udvikle et positivt livssyn.
  • opleve at det er i orden at tale om ting, der gør ondt
  • have udviklet selvværd og selvtillid.
  • have mulighed for at fantasi og kreativitet kan udfolde sig.
  • kunne motivere sig selv.
  • have styrket sin medfødte evne til indlevelse og medfølelse.
  • have styrket evnen til at sætte egne mål og forfølge dem.
  • lære egne følelser at kende og lære at bruge dem hensigtsmæssigt.
  • kende egne grænser og kunne sige til og fra over for andre.-være opmærksom på og acceptere andres følelser og grænser

Metode:

  • anerkende barnet som det er, med de styrker og svagheder det har.
  • fokusere på barnets stærke sider, for at kunne hjælpe med at udvikle de svage sider.
  • rumme hele barnets følelsesliv.
  • hjælpe med at sætte ord på de svære følelser.
  • tage barnet alvorligt i de ting, det beskæftiger sig med.
  • give opgaver og ansvar i forhold til barnets formåen.
  • have en god omgangstone og være gode rollemodeller.
  • sammen med barnet søge efter muligheder i stedet for begrænsninger.
  • se forskellighed som en styrke i stedet for en belastning.
  • give barnet mulighed for at opleve succes.
  • opmuntre barnet til at prøve igen. Det er iorden ikke at kunne noget endnu.
  • give mulighed for at hjælpe og trøste hinanden
  • -hele tiden vurdere om vi ved at ændre vores tilgang til barnet, kan være medvirkende til en udvikling
  • Vi laver jævnligt Heltetræning

Tegn på læring:

  • virker glad og harmonisk
  • har lyst til at lære nyt.
  • øver sig igen og igen for at lære nyt
  • drager omsorg overfor de andre børn.
  •  får selvværd
  •  reagerer eftersituationen hensigtsmæssigt

Dokumentation:

  • Vi beskriver barnets personlige udvikling til forældresamtaler.
  • Vi fotograferer barnet i forskellige situationer.
  • Vi interviewer barnet om sin opfattelse af sig selv.