Barnets sociale kompetencer
Barnets sociale udvikling grundlægges også i de første år. Det skal lære en masse sagte og usagte regler at kende, og det skal lære at begå sig sammen med andre. Mennesker spejler sig i hinanden og udvikler sig i samværet med andre.
Intet menneske kan fungere i et tomrum. Alle har behov for samhørighed med et andet menneske.
Tema: Sociale kompetencer
Læringsmål:
- lære at det er en vigtig del af fællesskabet.
- at det har betydning for andre mennesker.
- lære at skabe relationer på eget initiativ.
- lære at aflæse andres reaktioner.
- lære at lytte til andre.
- kunne tilsidesætte egne behov.
- være en god ven.
- lære at man kan blive uvenner, selv om man er venner.
- dele med andre.
- lære at indordne sig under regler.
- lære at håndtere nederlag og løse konflikter.
Metode:
- sørge for at tildele alle børn opgaver.
- omtale børnene positivt overfor de andre børn.
- give plads til børnenes egen leg.
- give taletid til alle børn.
- hjælpe børnene til at drage omsorg for hinanden.
- trøste og hjælpe til at forstå, hvorfor den bedste ven ikke vil lege.
- give plads til det naturlige hieraki.
- give børnene mulighed for at løse konflikter.
- give børnene mulighed for at forhandle, øve sig i at skifte perspektiv og lave strategier.
- lave rollespil og teater for at sætte fokus på specifikke situationer.
- øve børnene i at vente udsætte egne behov..
Tegn på læring:
- hjælper de yngre børn.
- lærer regler af de ældre børn.
- har mindst en ven.
- kan indgå i leg med flere børn.
- kan aflæse ansigtsudtryk.
- kan vente på tur uden at forstyrre.
- hjælper de andre børn, f.eks. når de har slået sig.
- kan forhandle sig ud af en konflikt, f.eks. blive enige om at deles om legetøjet.
Dokumentation:
- Vi beskriver barnets sociale udvikling til forældresamtalerne.
- Vi fotograferer børn i leg.
- Vi skriver om dagen på vores tavle
- Vi interviewer børnene om deres venskaber.
- Vi fortæller forældrene små historier fra hverdagen