Barnets kulturelle udtryksformer og værdier
Helle laver dukketeater
Kultur er et udtryk for menneskets forståelse af og tilgang til verden. Det er gennem mødet med andre og det anderledes, vi definerer vores kulturelle ståsted og genkender vores egne kulturelle rødder.
Børns blik for det anderledes og det vante er fyldt med lyst, nysgerrighed og sensitivitet. Jo flere udtryksformer de møder, des mere varieret bliver deres opfattelse af sig selv og andre.
Tema: Kulturelle udtryksformer og værdier
Læringsmål:
- være fortrolige med den daglige rytme i Friheden.
- kende Frihedens traditioner.
- lære traditioner, der knytter sig til Fredensborg og Danmark.
- have kendskab til andre landes kulturer.
- have mulighed for at eksperimentere med forskellige materialer og udtryksformer.
- have et varierende tilbud af oplevelser.
- opleve glæden ved at bruge sanserne.
Metode:
- male, tegne og modellere med mange forskellige materialer.
- arbejde med form og farver på forskellige måder.
- give mulighed for at lytte til forskellige musikgenrer.
- lave teater og andre rollelege.
- have/læse bøger og gå på biblioteket.
- have traditioner og holde fester.
- fejre fødselsdage og andre mærkedage.
- bruge kulturelle tilbud, f.eks. film og teater.
- besøge seværdigheder i nærområdet.
- tale om andre kulturer, f.eks. under forberedelse til OL ugen og når barnet har været ude at rejse.
Tegn på læring:
- deltager i rollelege
- selv bruger forskellige kreative udtryksformer, f.eks. laver kunstværker og spiller teater.
- oplever en glæde ved at deltage i de forskellige arrangementer, f.eks. fastelavn, sommerfest og overnatning.
- selv tager bøger frem og “læser”.
- har en ynglings musikgenre
- er nysgerrig på sin omverden
Dokumentation:
- Vi beskriver vores kreative aktiviteter hver dag på vores tavle.
- Vores vægge er fulde af aktuelle kunstudstillinger.
- Vi optræder for hinanden.
- Vi fotograferer børnene.