Barnets kendskab til natur og naturfænomener

Vi undersøger naturenHer gemmer sig en mangfoldighed af oplevelser og læring.
Naturoplevelser i barndommen sætter sig spor langt ind i det voksne liv, både på det følelsesmæssige og på det kropslige plan.
Ved at færdes i naturen får børnene viden om deres omverden og erfaringer med, hvem de selv er i forhold dertil.
De finder ud af, hvordan tingene hænger sammen – hvad sker der hvis???? – hvordan kan det være at?????.
Nysgerrighed er nøgleordet til rigtig mange værdifulde og lærerige oplevelser.

Tema: Naturen og naturfænomener

Læringsmål:

  • have mulighed for at opleve glæde ved at være i naturen.
  • udvikle en respekt for naturen.
  • genkende årstider og deres særpræg.
  • lære om genbrug og om forurening af naturen.
  • opleve naturen som et legerum.
  • opleve naturen gennem alle sanser.
  • have erfaringer med forskellige naturfænomener.
  • lære om naturens fødevarer.
  • have kendskab til naturlige fænomener, f.eks. is/sne/vand, let/tung, tyk/tynd.
  • omtaler og bruger begreber som antal, vægt, form, farve, længde osv

Metode:

  • tage på ture til forskellige steder i naturen, f.eks. til skov, strand, sø og marker.
  • undersøge de forskellige ting, vi støder på, både planter og dyr.
  • lære børnene at passe på dyr og planter.
  • bygge huler og andet af naturens materialer.
  • lytte, lugte og smage på naturen.
  • lave naturvidenskabelige værksteder, hvor vi taler om f.eks. vejr, solsystemer, fotosyntese, rekorder, rensning af vand, farvesystemer og meget andet
  • have temauger med fokus på oplevelser i naturen.

 

Tegn på læring:

  • er glad for at være i naturen.
  • bruger den vilde natur, når vi er på tur.
  • kan bruge naturens materialer som legetøj.
  • viser interesse for naturfænomener, f.eks. regn, torden, sne.
  • er nysgerrigt og undersøgende

Dokumentation:

  • Vi beskriver vores ture ud af huset.
  • Vi udstiller vores eksperimenter.
  • Vi fotograferer.
  • Vi udstiller kunst lavet af naturmaterialer.