Barnets kendskab til natur og naturfænomener
Her gemmer sig en mangfoldighed af oplevelser og læring.
Naturoplevelser i barndommen sætter sig spor langt ind i det voksne liv, både på det følelsesmæssige og på det kropslige plan.
Ved at færdes i naturen får børnene viden om deres omverden og erfaringer med, hvem de selv er i forhold dertil.
De finder ud af, hvordan tingene hænger sammen – hvad sker der hvis???? – hvordan kan det være at?????.
Nysgerrighed er nøgleordet til rigtig mange værdifulde og lærerige oplevelser.
Tema: Naturen og naturfænomener
Læringsmål:
- have mulighed for at opleve glæde ved at være i naturen.
- udvikle en respekt for naturen.
- genkende årstider og deres særpræg.
- lære om genbrug og om forurening af naturen.
- opleve naturen som et legerum.
- opleve naturen gennem alle sanser.
- have erfaringer med forskellige naturfænomener.
- lære om naturens fødevarer.
- have kendskab til naturlige fænomener, f.eks. is/sne/vand, let/tung, tyk/tynd.
- omtaler og bruger begreber som antal, vægt, form, farve, længde osv
Metode:
- tage på ture til forskellige steder i naturen, f.eks. til skov, strand, sø og marker.
- undersøge de forskellige ting, vi støder på, både planter og dyr.
- lære børnene at passe på dyr og planter.
- bygge huler og andet af naturens materialer.
- lytte, lugte og smage på naturen.
- lave naturvidenskabelige værksteder, hvor vi taler om f.eks. vejr, solsystemer, fotosyntese, rekorder, rensning af vand, farvesystemer og meget andet
- have temauger med fokus på oplevelser i naturen.
Tegn på læring:
- er glad for at være i naturen.
- bruger den vilde natur, når vi er på tur.
- kan bruge naturens materialer som legetøj.
- viser interesse for naturfænomener, f.eks. regn, torden, sne.
- er nysgerrigt og undersøgende
Dokumentation:
- Vi beskriver vores ture ud af huset.
- Vi udstiller vores eksperimenter.
- Vi fotograferer.
- Vi udstiller kunst lavet af naturmaterialer.